Våghalsig tillit – Inledning

Tron som våghalsig tillit

Befrielsen från kontrollbegäret och vägen till ett större livsäventyr



   

Bakgrunden till följande artiklar är en mörk och skrämmande erfarenhet jag hade för länge sedan. Det första kapitlet i min essäbok Navigation i mångfalden handlar om mina upplevelser i Tanzania och Rwanda under folkmordet 1994. Jag berättar om en färd tillsammans med en rebellofficer som visade en plats där folk blivit massakrerade. Att gå omkring bland hundratals döda kroppar är en kuslig upplevelse, kan jag lova. Du kan läsa hela berättelsen här: Kapitel 1 – Den totala cynismen.

 

I boken berättar jag också om när jag drygt två år senare besökte ett rwandiskt fängelse med fångar som gjort sig skyldiga till övergreppen:

 

Det var verkligen fullpackat, mångdubbelt mer än fängelset var byggt för. ... I ett hörn stod det några fångar och sjöng medan en dirigerade. Det var kyrkokören som övade inför mässan på söndag. Var det dessa män som hade begått sådana fruktansvärda grymheter? ... Hur kunde denna katastrof drabba ett land där de flesta var kristna?

 

En av fångarna visade mig runt och jag pratade med några av dem. Till min förvåning var de rätt vänliga och trevliga. Jag förmodar att de flesta av dem var troende, fast jag är osäker på om de hade drabbats av ånger. Det är möjligt att de hade begått det vanliga misstaget att förväxla den kristna tron med någon helt annan filosofi. En annan möjlighet är att de hade låtit sig bli manipulerade genom propaganda. Bokens första kapitel avslutas med en reflektion om ondskans problem och livets mening. Kanske människan blev förvisad från paradiset för att lära sig att skilja mellan ont och gott.

Dessa omskakande upplevelser fick mig att ställa den smärtsamma frågan: Vad är skälet till att religionen kan vara som ett «uselt träd som bär giftig frukt»? Det är vanligt att kyrkor lär att ursynden i människan är hennes högmod. Men det finns också något annat som i vissa lägen kan göra allting sjufalt värre: fruktan som föder ett kontrollbegär. Detta är en blind fläck för de kyrkor som ser tron som ett sätt att köpa sig trygghet och säkerhet. Konsekvensen blir att nästan allt kretsar kring fascination för Guds makt och viljan till kontroll. En rwandisk man berättade för mig att undervisningen i hans kyrka till stor del handlade om att kvinnor inte får ha läppstift och örhängen och andra förbud på den nivån. Vad fångarna i fängelset tänkte och trodde kan jag mest spekulera om, men jag misstänker att de aldrig hade fått någon undervisning om att «rädsla är vägen till den mörka sidan».

 

Det tycks mig som att det finns två vanliga motiv för att tro på Gud: (1) behovet av makt, säkerhet och kontroll, och (2) längtan efter det som är gott, sant och rätt. Dessa motiv är lika oförenliga som vatten och eld, och det förra tenderar att utplåna det senare. Sekulära frälsningsläror är inte till någon som helst hjälp i sammanhanget, för även tron på förnuftet och tron på ideologier har precis samma problem.

 

Lutherrosen

Lutherrosen

Symbolen för oförskräckt tillit.

 

Den goda nyheten är att det finns något som kan vända på detta förhållande. Genom den stora alliansen mellan Jerusalem och Aten har vi fått andliga resurser som kan hjälpa oss att stå det onda emot. Enligt min mening är det mest värdefulla den judiskt-kristna tillitstron och den greko-romerska stoicismen. Båda är starka botemedel mot kontrollbegäret och rädslans inbillningar. Detta skapar den inre frihet som är förutsättningen för vad Aristoteles kallade för fronesis – en god omdömesförmåga och ett sunt förstånd.

 

Här har jag försökt skriva en liten «14-stegs guide» som beskriver en möjlig väg till en sådan frigörelse. Beräknad lästid är ungefär en timme.

 

 
         
 
      Dela och tipsa!
                 epost
 
  

 

Erik Pleijel

 

Skrivet om boken Navigation i mångfalden:

 

«Erik Pleijel är en civilingenjör som sedan 1992 arbetat i utvecklingsländer med frågor om vattenförsörjning. Utifrån mycket konkreta händelser reflekterar han om möjligheter och avarter i kulturmöten. ... Ur sina erfarenheter från livet reflekterar han om bistånd, filosofi och kristen tro på luthersk grund.»

Från recension i Kyrkans Tidning

 

«Fast någon vanlig tekniknörd är han inte, snarare en humanist, filosof och teolog. Som trivs i den mänskliga mångfalden, lyssnar, lär, reflekterar och försöker leva sig in i andra individers och kulturers historia och identitet. ... [Uppmaning till statsministern:] ge din biståndsminister den här boken!»

Från krönika i Bohusläningen

 

 

 

 

 

 

 

Creative Commons-licens
Tron som våghalsig tillit av Erik Pleijel är licensierad under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell licens.
Essäboken Navigation i mångfalden är copyright, utom det första kapitlet som är CC-BY
info@navigationdiversity.se