Våghalsig tillit – Inledning

Tron som våghalsig tillit

Nyckeln till ett sunt förstånd,

en bättre värld och ett större livsäventyr



   

Bakgrunden till följande artiklar är en mörk och omskakande erfarenhet jag hade för länge sedan. Det första kapitlet i min essäbok Navigation i mångfalden handlar om mina upplevelser i Tanzania och Rwanda under folkmordet 1994. Jag berättar om en färd tillsammans med en rebellofficer som visade en plats där folk blivit massakrerade. Att gå omkring bland hundratals döda kroppar är en kuslig upplevelse, kan jag lova. Du kan läsa hela berättelsen här: Kapitel 1 – Den totala cynismen.

 

I boken berättar jag också om när jag drygt två år senare besökte ett rwandiskt fängelse med fångar som gjort sig skyldiga till övergreppen:

 

Det var verkligen fullpackat, mångdubbelt mer än fängelset var byggt för. ... I ett hörn stod det några fångar och sjöng medan en dirigerade. Det var kyrkokören som övade inför mässan på söndag. Var det dessa män som hade begått sådana fruktansvärda grymheter? ... Hur kunde denna katastrof drabba ett land där de flesta var kristna?

 

En av fångarna visade mig runt och jag pratade med några av dem. Till min förvåning var de ganska vänliga och trevliga. Jag förmodar att de flesta av dem var troende, fast jag är osäker på om de hade drabbats av ånger. Det är möjligt att de hade begått det alltför vanliga misstaget att uppfatta kristendomen som en maktfilosofi. En annan möjlighet är att de bara var lätta att manipulera. Bokens första kapitel avslutas med en reflektion om ondskans problem och livets mening. Kanske vi är förvisade från paradiset för att lära oss att skilja mellan gott och ont.

 

De otäcka upplevelserna i Rwanda fick mig att ställa den smärtsamma frågan: Vad är skälet till att religionen kan vara som ett «uselt träd som bär dålig frukt»? Beror det på att motivet för att tro på Gud inte är en längtan efter det som är gott, sant och rätt utan en fascination för makt? Dessa två motiv är som eld och vatten, och det senare tenderar att utplåna det förra. Sekulära frälsningsläror är inte till någon som helst hjälp i sammanhanget, för även tron på förnuftet och tron på ideologier har precis samma problem.

 

Det är vanligt att kyrkor lär att ursynden i människan är hennes högmod. Men det finns också något annat som gör allting sjufalt värre: fruktan som föder ett makt- och kontrollbegär. Detta är en blind fläck för de kyrkor som baserar tron på rädsla. Min rwandiske medarbetare i vårt vattenprojekt förklarade för mig att undervisningen i hans kyrka till stor del handlade om att kvinnor inte får ha läppstift och örhängen och andra förbud på den nivån. Vad fångarna i fängelset tänkte och trodde kan jag mest spekulera om, men jag misstänker att de aldrig hade fått någon undervisning om att «rädsla är vägen till den mörka sidan».

 

Lutherrosen

Lutherrosen

Symbolen för oförskräckt tillit och inre frihet.

Den goda nyheten är att det finns botemedel mot denna blindhet. Genom den stora alliansen mellan Jerusalem och Aten har vi fått andliga resurser som kan hjälpa oss att stå det onda emot. Till det mest värdefulla hör den judiskt-kristna tillitstron och den greko-romerska stoicismen. Filosofen och folkbildaren Alf Ahlberg menade att de har format vår kultur och tankevärld på ett grundläggande sätt, och han varnade för konsekvenserna när vi låter dem falla i glömska. Detta skrev han några år efter andra världskriget, och han hade den tidens totalitära maktideologier i åtanke. Han betraktade den kristna stoicismen som en andlig livsnerv som vi behöver återupptäcka och hålla vid liv. 1

 

Det är samma övertygelse som ligger till grund för följande artiklar. Beräknad lästid är ungefär en timme.

 

14 steg till ett större livsäventyr:

 

Dela och tipsa!
  
    epost
 
  

 

Erik Pleijel


Omslag till boken Navigation i mångfalden

Skrivet om boken Navigation i mångfalden:

 

«Erik Pleijel är en civilingenjör som sedan 1992 arbetat i utvecklingsländer med frågor om vattenförsörjning. ... Ur sina erfarenheter från livet reflekterar han om bistånd, filosofi och kristen tro på luthersk grund. Det är en vis man som skriver och hans visdom är ofta lätt att överföra på vardagslivet i Sverige.»

Mikael Mogren

Recension i Kyrkans Tidning

 

«Fast någon vanlig tekniknörd är han inte, snarare en humanist, filosof och teolog. Som trivs i den mänskliga mångfalden, lyssnar, lär, reflekterar och försöker leva sig in i andra individers och kulturers historia och identitet. ... [Uppmaning till statsministern:] ge din biståndsminister den här boken!»

Stefan Edman

Krönika i Bohusläningen

 

Information om boken Första kapitlet


Creative Commons-licens
Våghalsig tillit av Erik Pleijel är licensierad under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell licens.
Essäboken Navigation i mångfalden är copyright, utom det första kapitlet som är CC-BY
info@navigationdiversity.se

 

CC BY-SA 3.0 Daniel Csörföly